Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!

Tudomány mai állása - Az energiaitalok növelhetik a hirtelen halál kockázatát

Műsorvezető: 2019. május 28. kedd, 11:02 Meghallgatva: 163 alkalommal

Óriási siker: magyar diákok hozták el a nagydíjat a dublini programozó versenyről. A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulóiból álló háromfős csapat a feleslegessé vált élelmiszerek újrahasznosítását és egyszerű elosztását segítő interaktív közösségi alkalmazással tarolt. A csapat még februárban lett a hazai mezőny legjobbja egy telefonszolgáltató cég programozó versenyén, amelyen azt mutatták be a versenyzők, hogy miként tudják élhetőbbé és fenntarthatóbbá tenni környezetüket kreatív informatikai megoldások, fejlesztések segítségével. https://hvg.hu/elet/20190506_Oriasi_siker_Magyar_diakok_hoztak_el_a_nagydijat_a_dublini_programozoversenyrol

3 tonnás repülőgépet is elhúz a robotkutya. Az elmúlt évek fejlesztései után mára eljutottunk oda, hogy olyan feladatokat is képes elvégezni egy robot, amire korábban nem gondoltunk volna. Az elmúlt években egyre több példát láthattunk arra, hogy a különböző cégek által fejlesztett robot (kutyák) milyen félelmetesen ügyesek. Az utóbbi időben pedig már olyan felvételeket is láthattunk, amin ezek a szerkezetek képesek voltak profin együttműködni egymással. A dolog kicsúcsosodását az a videó jelentette, amiben egy teherautót húztak el az egyik fejlesztő cég "állatkái".
https://hvg.hu/tudomany/20190523_robotkutya_hyqreal_robot_repulogep_video

90 perc alatt juthatunk el New Yorkból Londonba az új szuperszonikus repülővel. Ha 50 éve a már megszűnt Concorde mindössze szélcsatornák és logarlécek segítségével képes volt szuperszonikus repülőt építeni, akkor most miért nem megy? – vetette fel a kérdést egy amerikai vállalkozás, amely azt ígéri, hogy forradalmasítja a légi ipart. https://hvg.hu/enesacegem/20190523_boom_startup_szuperszonikus_legi_kozlekedes

Furcsa dolog derült ki a marsi jégről. Ősi sarkvidéki jégtakarók maradványai azok a jégrétegek, amelyek 1,6 kilométerre a felszín alatt terülnek el a Mars északi sarkpontjánál – állapították meg két amerikai egyetem kutatói. Az egyik geofizikai folyóiratban publikált tanulmány szerint ezek a jégrétegek együttesen a vörös bolygó egyik legnagyobb vízgyűjtőjét alkothatják. Az austini Texasi Egyetem és az Arizonai Egyetem kutatói az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Mars körül keringő felderítő műholdja, az MRO egyik radarkészülékének adataira támaszkodtak, a műszer ugyanis akár 2,4 kilométer mélyre is „belát” a Mars felszíne alá.
https://www.origo.hu/tudomany/20190523-osi-sarkvideki-jegtakarok-maradvanyai-a-mars-felszine-alatt-huzodo-jegretegek.html

Két kék bálnánál is többet nyom a világ legnagyobb mérleg súlya. Aki igazán nagy súlyú dolgokat szeretne méricskélni, annak segít az amerikai kereskedelmi minisztérium fennhatósága alá tartozó mérésügyi intézet, "Tömeg és Erő" csoportja. A Washington DC-ben székelő intézetet az teszi igazán különlegessé, hogy az övék a világ legnagyobb súlya. 20 darab 50 ezer fontos (kb. 25 tonna), korong alakú súly alkotja a gép 4,45 meganewtonos lelkét, mindegyik rozsdamentes acélból készült korong nagyjából annyit nyom mint tíz kisbusz. Ezek összeadódva 1 millió font, vagy SI-mértékegységben kifejezve 4 448 222 N erőt képesek kifejteni, ha beindítják a mindenestül 13 emeletnyi gépet. https://index.hu/tudomany/til/2019/05/21/ket_kek_balnanal_is_tobbet_nyom_a_vilag_legnagyobb_sulya/

Más kilogrammal mérünk májustól, de ezt észre sem vesszük. Megújult a Nemzetközi Mértékegységrendszer, az SI, amelynek alapegységei mostantól természeti/technikai állandókhoz vannak kötve. A szakértők még tavaly novemberben fogadták el a többi között a kilogramm új definícióját a Párizs melletti Versailles-ban az Általános Súly- és Mértékügyi Konferencián. Az SI alapegységeinek újradefiniálását követően az új szabályzat 2019 május 20-tól érvényes.
https://www.origo.hu/tudomany/20190520-hetfotol-megujul-a-nemzetkozi-mertekegysegrendszer.html

Megfelelő étkezéssel csökkenthető a rák kockázata. A napi zsírfogyasztás visszaszorítása és a zöldségek, gyümölcsök bevitelének növelése csökkentheti a nőknél a mellrák okozta halálozás kockázatát - állapították meg amerikai kutatók. A nagyszabású vizsgálat 50 és 79 éves kor közötti, csaknem 49 ezer egészséges nő bevonásával készült húsz éven át.https://hvg.hu/tudomany/20190520_mellrak_okozta_halalozas_kockazata_etrend?fbclid=IwAR08sDCdF8Rbu_F4n-Wf6xqEzBO7QW1oqv12ra8uZZsqBDthrEXp51g6lTY

Az energiaitalok növelhetik a hirtelen halál kockázatát. Kutatási eredmények szerint a fiatal emberek körében előforduló számos szív- és érrendszeri halálok az energiaitalok miatt következnek be. Sok kamasz és fiatal felnőtt számára alapvető az energiaitalok fogyasztása ahhoz, hogy túllegyenek a napi feladatokon. Ám egy friss tanulmány szerint ezek az italok a hirtelen halál súlyos kockázatával járnak.
https://www.origo.hu/tudomany/20181108-energiaitalok-a-nagy-mennyisegu-cukor-es-koffein-sulyosbithatja-a-rejtett-szivbetegsegeket-es.html

A testmozgás lehet a tinédzserkori stressz hatékony ellenszere. Egy, az egyesült államokbeli PennState Egyetem által publikál új tanulmány szerint a megszokottnál egy kicsivel több testmozgás a legmegfelelőbb módszer arra, hogy a tizenévesek éjszakánként jobban aludjanak és másnap produktívabban ébredjenek. A vizsgálatszerint minden „extra óra" testmozgás mintegy 18 perccel rövidítette meg az elalváshoz szükséges időtartamot, miközben a felmérésbe bevont tinédzserek átlagosan 10 perccel aludtak többet éjszakánként és egy százalékkal javult annak a minősége.
https://www.origo.hu/tudomany/20190523-testmozgassal-javithatjak-a-tinedzserek-az-alvas-mennyiseget-es-minoseget.html

Az ókori rómaiak vasat olvaszthattak az úthibák javításához. Egy most publikált tanulmányban a régészek felfedezték a római utcák javításának egy eddig ismeretlen módját, amely magában foglalja nyomvályúk kitömését egy akkoriban egészen újszerű technikával: olvasztott vas beöntésével. A versenytársaihoz képest Róma évszázadokon át előnyt élvezett a hatalmas és bonyolult kőborítású útrendszerei révén. A mai napig több, ikonikus tájékozódási pont maradt fenn ezekből, és több ilyen építmény a mai, modern utak alapját képezte.
https://www.origo.hu/tudomany/20190520-az-okori-romaiak-olvasztott-vasat-hasznaltak-a-koburkolatu-utak-javitasara.html

Adás hallgatása