Tudomány mai állása - A modern fizika alapjait lefektető, ritka könyvre bukkantak Korzikán

Műsorvezető: 2020. március 17. kedd, 09:30 Meghallgatva: 556 alkalommal

A modern fizika alapjait lefektető, ritka könyvre bukkantak Korzikán. Sir Isaac Newton úttörő művére bukkantak a kutatók a korzikai Ajaccio városának Fesch Könyvtárában. A rendkívül értékes ritkaság, a Principia első kiadása bemutatja az angol fizikus, matematikus, csillagász három mozgástörvényét, amelyek forradalmasították a fizikát. Sir Isaac Newton 1687-ben, latinul írta életének egyik legfontosabb művét, a „Philosophiae Naturalis Principia Mathematica"-t (A természet-filozófia matematikai alapelveit), amelyben a klasszikus mechanika és a gravitáció alaptörvényei szerepelnek. A könyvet a legtöbbször csak egyszerűen Principia néven emlegetik. Az értékes kötet ritka, első kiadása eddig egy korzikai könyvtárban rejtőzött, amelyet Bonaparte Napoleon egyik testvére, Lucien Bonaparte alapított. A LiveScience tudományos online portál szerint a 17. századi kiadvány a nagykönyvtár egyik magas polcán hevert.

Korai fázisban kimutatható a demencia. Egy új teszttel a nyálból korán felismerhető lehet a demencia egy kutatás szerint. Évtizedekkel azelőtt, hogy az Alzheimer-kór első tünetei megjelennek, az agyszövet már elkezd változni. Már ekkor el kellene kezdeni a terápiát, amely késlelteti vagy megakadályozza a betegség kialakulását - vélik szakértők. https://www.origo.hu/tudomany/20200311-kutatok-nyalbol-felismerheto-lehet-a-demencia.html

Nagy lelki erő szükséges a Marsr-utazáshoz. Fontos, hogy az űrhajósokat megvédjük a fizikai sérülésektől: egyre jobb és biztonságosabb rakétákat és űrhajókat építünk, megfigyeljük, hogy milyen hatással van az emberi szervezetre a mikrogravitáció, és a hosszú távú ionizáló sugárzás, mérjük, mi történik a Nemzetközi Űrállomáson lakókkal. Csakhogy az űrutazásnak, főleg, ha hosszú távú, fontos pszichológiai vonatkozásai is lehetnek. Ennek tesztelésére valók a földi izolációs kísérletek és az analóg kutatások. Ha végre tényleg eljutunk a Marsra, az legalább másfél éves űrutazást jelent majd, melynek jelentős részét egy kicsi, zsúfolt, levegőtlen helyen fogják tölteni az űrhajósok, minimális személyes térrel. Mindez nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is hat majd rájuk, méghozzá úgy, ahogyan azt senki nem tudja elképzelni, aki nem volt még hosszú távon szinte élhetetlen körülmények között összezárva emberekkel. Éppen ezért az űrpszichológia egyre fontosabb tudományággá válik, már csak azért is, mert a mindennapi életünkre is kihathatnak az eredményei. Az űrpszichológia nagy vonalakban négy témakörrel foglalkozik: a legénység teljesítményével, az egymás közötti kapcsolataival, az egyéni tünetekkel és szindrómákkal, valamint a pozitív pszichológiai törekvésekkel.

"Vaseső" hullik az égből egy távoli bolygón – az égitest a Földtől egy 390 fényévnyi távolságra fekvő csillag körül kering. A Genfi Egyetem tudósa, David Ehren-reich által vezetett nemzetközi kutatócsoport az egyik tudományos folyóiratban számolt be a Wasp-76b jelű bolygóról, amely a Halak csillagképben kering. Eközben egyik oldala folyamatosan a központi csillag felé fordul és több mint 2400 Celsius-fokos. "Éjszakai" oldala ezer Celsius-fokkal hűvösebb. A szélsőségesen nagy hőség miatt még fémek is elpárolognak a felszínéről - közölte az egyetem közleményében. Az így elpárolgott vas is a légkörbe kerül, ahol felkapják azt az erős szelek, amelyeket a nappali és éjszakai oldal közötti nagy hőmérséklet-különbségek okoznak. A szelek elviszik a vasgőzt a mintegy 1500 Celsius-fokos éjszakai oldalra, ahol kondenzálódik és esőként lehullik. A felfedezést a kutatók az Európai Déli Obszervatóriumnak a chilei Acatama-sivatagban lévő Nagyon Nagy Teleszkópjára szerelt új műszer segítségével tették. https://www.origo.hu/tudomany/20200311-a-szelsoseges-homerseklet-miatt-meg-a-femek-is-elparolognak-a-felszinerol.html